pondělí 15. dubna 2013

Hi-tech a kráska


Koncem roku 2006 oznámili kanadští vědci z National Research Council of Canada výsledky svého téměř dvouletého zkoumání obrazu Mony Lisy. K jeho podrobnějšímu prozkoumání použili svoji novou metodu - 3D barevné laserové skenování s opravdu vysokým rozlišením a našli zajímavost, o které ohlásili světu, že jim pomohla rozřešit záhadu úsměvu. Oč se jedná? Mezi dvěmi tenkými vrstvami barev byla ještě jedna a to mnohem tenčí - skener zachytil na ramenou Mony Lisy průhledný tenký závoj - namalovaný absolutně dokonale. Podle kanadských odborníků takové dokonalosti nelze dosáhnut malbou štětcem. Odpověď čím, neměli a nemají dodnes. Možná Ledonardo nanesl závoj na desku nějakou hubkou? A speciální barva byla velmi rozředěná? On byl velmi šikovný malíř a vymýšlel nové postupy. Posprejoval obraz?
Pro ty, kdo by pochybovali o možnostech rozlišení vrstev 3D scanerem - tak jeho možnosti jsou následující - rozlišení na délku je 60µm × 60µm (0.06mm × 0.06mm) a šířku 10µm (0.01mm). pro srovnání šíře lidského vlasu je přibližně 80µm (0.08mm).

Proč vůbec tenká látka přehozená přes ramena, budí tolik povyku a vědci tvrdí, že znají důvod Lisina úsměvu a tím pádem i vyřešení jeho "záhady"? Takové závojíčky v renesanční Florencii nosily těhotné ženy a čerstvé matky. Samozřejmě módní doplňky neznají hranic a jistě je nosily ženy i jinde.
Zamalovaný závoj vědce dovedl k názoru, že Lisa byla v době portrétování těhotná nebo čerstvě porodila - a proto se tak usmívá. Je to možné? Proč ne. Může to znamenat, ale i to, že je to matka Leonarda anebo jeho pomyslná matka - ideální žena. Proč závoj da Vinci zamaloval? Bylo to jeho tajemství a jen jeho a možná to ani nebylo tajemství jen prostě během času změnil svůj umělecký záměr.
Scaner také odhalil, že Leonardo původně použil jiné barvy, než jaké vidíme dnes - díky nánosům špíny a reakcí barev se vzduchem došlo k barevné a dosti podstatné změně - dříve Mona Lisa měla kůži zbarvenou jako lidé bílé rasy normálně mají - tak nějak do růžova a pozadí bylo modré. V současné době je Lisa kráska do zlatova a pozadí do zelena. Ovšem žádná barevná kombinace neubírá z geniálního díla jeho umělecký náboj. Na tomto případu se potvrzuje, že pokud je umělecké dílo geniální zůstává geniálním i pokud je provedeno v jakékoli barevné mutaci.

Další pán, který "se podíval krásce pod sukýnky" hi-tech metodou je francouzský inženýr a fotograf Pascal Cotte. Tento pán jako dítě viděl v Louvru Monu Lisu a byla to "láska" na první pohled. Prý už tenkrát si ji dlouze prohlížel a teď po letech si na to prohlížení vzal dokonalý přístroj - 240 000 000 pixelovou multispektrální kameru - jedná se o jeho vlastní vynález, který má patentovaný. Práce na zkoumání obrazu mu trvala tři roky a s Monou Lisou strávil 3000 hodin. Výsledky se pochlubil na výstavě v roce 2007.
Pascal snímal obraz postupně přes 13 světelných filtrů, fotil v infračerveném a ultrafialovém osvětlení
Objevil, že Mona Lisa byla nejdříve baculatější, měla plné rty a chyběl jí známý úsměv - prostě v tomto poznáváme skicu Rafaela. Čili to by vyvracelo dva obrazy - jeden Mony Lisy a druhý Giocondy - obraz je asi přeci jen jeden, ale přemalovaný. Navíc kráska si podle původního položení rukou přidržovala levou rukou roušku. O tom, že na ramenou měla závojík, víme z kanadských průzkumů obrazu. Cotte kamerou nemohl proniknout pod vrstvy barev.
Je možné, že da Vinci skutečně začal portrétovat Giocondu, ale dokončil neznámou Monu Lisu - ženu ideál, ženu matku, ženu jakou chtěl být? Možná.

Kamera ještě zjistila , že Lisa původně měla řasy i obočí, zřejmě je setřel nějaký nešikovný restaurátor. A rovněž jako scaner, potvrdila původní barvy - modré pozadí, růžovou pleť.