středa 7. listopadu 2012

Osobnost: Hravý programátor



Alexej Leonidovič Pažitnov
Narodil se 14.3. 1956 v Moskvě, v současnosti bydlí v USA


Netroufám si odhadovat kolik lidí po vyslovení jména Pažitnov okamžitě ví, že je to "otec" Tetrisu - nejznámější a asi i nejhranější počítačové hry na světě, kterou jistě nemusím představovat. Život se hodně skládá z náhod - možná kdyby nebylo zvědavých novinářů z CBS mohlo se stát, že by o jeho otcovství dnes vědělo skutečně jen pár zasvěcených.
Vše začalo v roce 1985 ve výpočetním středisku tehdejší Akademie věd SSSR v Moskvě - zde Pažitnov pracoval jako programátor a ve volných chvílích se věnoval hlavolamům a logickým hrám. Jeho oblíbená stolní hra byla Pentomino, takže se rozhodl převést ji do počítače, ale starý mikropočítač Elektronika 60, na kterém pracoval, mu skutečně nemohl jeho přání splnit, a tak tuto hru přetvořil, zjednodušil a naprogramoval Tetris. Programoval ho dva týdny v Pascalu v ruštině a jeho pozdějšími pomocníky byli - kolega Dima Pavlovský a šestnáctiletý student Vadim Gerasimov, který hru portoval na IBM PC.

Tetris nejdříve "zachvátil" pracovníky Akademie věd a potom Moskvu, Rusko, Maďarsko… a nakonec celý počítačový svět a ještě v roce 2005 není mrtvý, ale hraje se pořád. Byl převeden na 200 platforem a má tisícovky klonů a napodobenin. To už se asi žádné hře nepovede, prostě v jednoduchosti a logice je krása. Lidé si chtějí hrát hned a ne nejdříve luštit návody ke hrám.

Jak je tato hra známá a slavná, tak je zajímavý i její, dalo by se říci, obchodní osud.
Kolegové z Budapešti v roce 1986 Tetris převedli na Apple II a Commodore 64. Právě v tomto roce se přijel do Maďarska podívat britský obchodník, původem Maďar, Robert Stein (President of British software house Andromeda). Chtěl zjistit, co je zde nového, pro něj obchodně zajímavého a našel Tetris. Jelikož autor nikde nebyl, tak si hru vzal a část práv prodal britské firmě Mirrorsoft, patřící Robertu Maxwellu. Až za několik měsíců po tomto obchodu jel uzavřít kontrakt do tehdejšího SSSR, kde patřičné ministerstvo s ním nechtělo podle jeho podmínek podepsat licenční smlouvu. Nakonec k nějaké dohodě došlo. Mezitím v roce 1988 Maxwellovy firmy Mirrorsoft a Spectrum Holobyte (USA) daly na trh svoji variantu této hry a novináři CBS představili světu jejího skutečného autora. Stein pomalu odchází ze scény a Mirrorsoft prodává licenci na Tetris Bullet-Proof Software, spolupracující s firmou Nintendo - ta připravovala s Tetrisem Game Boy (nejúspěšnější kapesní herní konzoli v historii)… a byly licenční třenice, kdo a na jakou platformu má jaká práva, každý chtěl na Tetrisu vydělat - a také vydělal, jak firmy tak i SSSR - jen samotný autor měl smůlu - od státu dostal za vydělané mu miliony úplně nové PC 286 a byt v Moskvě, nic víc tehdejší sovětské zákony nedovolovaly. Rozhodně se z toho nevěšel, ale "hrál" si dál. V roce 1996 byla obnovena licence na Tetris a Pažitnov začal dostávat honoráře.

Když nebylo právně vůbec ještě jasné, kdo a co na Tetris vlastní, rozhodl se šéf firmy Nintendo Henk Rogers vydat do Moskvy, aby měl právně jasno a Game Boy nic neohrozilo. Jak se co stalo ani dnes nikdo přesně neřekne, ale nakonec Rogers všem svým konkurentům (Stein, Maxwell) "vypálil rybník" a smlouvu se sovětskou vládou uzavřel sám. Také se seznámil s Pažitnovem a v roce 1988 mu pomáhal založit firmu AnimaTek a v roce 1991 ho pozval, aby se i s firmou přestěhoval do USA. AnimaTek spolupracovala například na strategii Age of Empires od Microsoftu.
Pažitnov společně s Rogersem v roce 1996 založil firmu Tetris Company LLC a Blue Planet Software. Ovšem v tomto roce přechází jako zaměstnanec do Microsoftu a pracuje zde např. na Pandora’s Box.

Pažitnov je zřejmě věčný optimista, vždyť má své hry. pro BBC v roce 2004 řekl: "Vždy je možné udělat něco trochu lépe, já o tom doopravdy nikdy nepřemýšlím. Já žiji, jak žiji."